Veel gestelde vragen
Vragen bij een autoschade
Hoe lang duurt het voordat een expertiserapport voor een autoschade aan een verzekeraar wordt toegezonden?
Dat duurt gemiddeld 5 dagen nadat de expertise heeft plaatsgevonden. Als er sprake is van een total loss schade, kan dat tot 3 dagen langer duren.
Krijg ik mijn autoschade betaald door de verzekeraar?
Als u Casco (compleet/volledig) verzekerd bent, krijgt u de autoschade vergoed van de verzekeraar waar u zelf bent verzekerd. Als u alleen een WA verzekering of WA beperkt casco bent verzekerd, zult u de schade moeten verhalen op de aansprakelijke partij.
Hoe lang heb ik recht op vervangend vervoer?
Uitgangspunt is een periode van maximaal 14 dagen.
Wanneer wordt mijn Bonus/Malus (no claim) aangepast?
Als er sprake is van een betaling als gevolg van een schademelding, wordt de Bonus Malus aangepast. Hoeveel, hangt af van het aantal schadevrije jaren dat al was opgebouwd.
Vragen over belangen-behartigers
Ik heb geen rechtsbijstand, maakt dat iets uit?
Als u alleen een WA verzekering of WA beperkt casco bent verzekerd, zult u de schade moeten verhalen op de aansprakelijke partij. Ook de afwikkeling voor uw letselschade is het goed om een belangenbehartiger in te schakelen.
Hoe kan ik een goede belangenbehartiger vinden?
Via de websites het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) of de Letselschade advocaten (LSA) kunt u een betrouwbare belangenbehartiger zoeken in uw omgeving.
Vragen over letselschade
Welke vergoedingen kan ik vragen bij een letselschade?
De mogelijkheden voor de verschillende schadeposten kunt u vinden op de website van De Letselschade Raad. Daar staat ook verder informatie vermeld over de afwikkeling van letselschades.
Heb ik recht op smartengeld?
Ja, dat kan. Smartengeld is een vergoeding ter compensatie van immateriële schade, zoals pijn, leed en verdriet.
Vragen over het NEB
Waarom wordt het dossier uitbesteed aan NEB?
Als een verzekeraar of een Leasemaatschappij (tijdelijk) te weinig capaciteit heeft om een letselschadedossier te behandelen, kan zij er er voor kiezen om het dossier in behandeling te geven bij het Nederlands Expertise Bureau.
De behandeling van het dossier gaat verder op dezelfde voorwaarden alsof u rechtstreeks met de opdrachtgeefster te maken heeft.
Hoe kom ik in contact met het NEB?
Of gebruik ons contactformulier op de contactpagina.
Wilt u ons iets toesturen? Dat kan naar:
Postbus 1628
3800 BP Amersfoort