Laat jouw claim door ons afhandelen

Je hebt letselschade opgelopen door een ongeval en hebt hiervoor een claim ingediend bij je verzekeraar. Wij zijn gespecialiseerd in het afhandelen van letselschadeclaims en werken in opdracht van verzekeraars. 

Vraag over een dossier?

Heb je een vraag over een dossier? We helpen je graag. Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Eén vaste contactpersoon die jou van begin tot eind ondersteunt

Dit mag je van ons verwachten

Bij het Nederlands Expertise Bureau (hierna: NEB) werken deskundige en betrokken medewerkers. In opdracht van jouw verzekeraar handelen wij jouw claim af, tot aan de sluiting van het dossier. In de periode dat jouw dossier in behandeling is, hebben wij regelmatig contact met de verzekeraar, zodat zij op de hoogte blijven en we er zeker van zijn dat alles zo goed mogelijk verloopt.

Je krijgt een vast contactpersoon bij NEB, die jouw dossier in behandeling neemt en jou ondersteunt gedurende het proces. Ons doel is jou zoveel mogelijk ontzorgen, zodat jij je energie kunt steken in je herstel. Bij vragen kun je gerust contact met ons opnemen, we staan je graag te woord.

De stappen in de afhandeling van jouw claim

De behandeling van een letselschadeclaim vraagt tijd. Hieronder zie je hoe dit proces er op hoofdlijnen uitziet, zodat weet je waar je rekening mee kunt houden. Heb je vragen? Stel ze gerust

Z

Stap 1

De verzekeraar draagt het dossier over aan NEB
De verzekeraar stuurt jouw dossier naar NEB met de vraag of wij op kunnen te treden als contactpersoon. Vanaf dit moment gaan wij voor jou aan het werk.

Z

Stap 2

Verzamelen van informatie over de toedracht
Wij verzamelen alle informatie die beschikbaar is over de toedracht van het ongeval. Denk aan de schadeformulieren van de betrokken partijen, getuigenverklaringen, het politierapport of specialistisch rapport, zoals een ongevallenanalyse.

Duur van deze fase: ca. 3 maanden.

Z

Stap 4

De onkosten die je maakt in de periode dat je dossier in behandeling is, kun tussentijds vergoed krijgen als de aansprakelijkheid is geregeld. Denk bijvoorbeeld aan medische kosten (inclusief reiskosten), herstel van schade aan eigendommen, inkomsten die je misloopt, kosten voor extra kinderopvang of (sport)abonnementen waar je geen gebruik van kunt maken.

 Het is belangrijk dat je alle bonnen verzamelt en bij ons indient. Je krijgt dan direct de kosten vergoed. Deze situatie is van toepassing zolang er geen sprake is van een medische eindsituatie (zie punt 5).

Duur: tot de medische eindsituatie is vastgesteld.

Z

Stap 3

Aansprakelijkheid vaststellen
Om te bepalen wie aansprakelijk is voor de schade, vindt er een aansprakelijkheidsbeoordeling plaats. De aansprakelijkheid kan bij één van de betrokken partijen liggen of er is sprake van gedeelde aansprakelijkheid. In dat laatste geval komt een deel van de schade voor jouw eigen rekening. Als de aansprakelijkheid eenvoudig te beoordelen is, krijg je hier binnen ca. 1 week duidelijkheid over.

Soms is er meer onderzoek nodig; dat kan zo’n 3 maanden in beslag nemen. In het uiterste geval, waarbij de betrokken partijen er onderling niet uitkomen, is een uitspraak van de rechter nodig om de aansprakelijkheid vast te stellen.

Duur van deze fase: gemiddeld 1 week tot 3 maanden.

Z

Stap 5

Vaststellen van de medische eindsituatie
We spreken van een medische eindsituatie wanneer jij helemaal hersteld bent. Soms is er sprake van blijvend letsel; in dat geval kan de medische eindsituatie worden vastgesteld op het moment dat jouw medische situatie stabiel is. Jouw behandeld arts of een medisch adviseur kan hier het signaal voor afgeven.

Duur: afhankelijk van jouw medische situatie.

Z

Stap 6

Vaststellen van de totale schadelast
Wanneer de medische eindsituatie bereikt is, kan de totale schadelast worden vastgesteld. De totale schadelast omvat materiele en immateriële schade (=  smartengeld) naar aanleiding van het ongeval. De ernst van het ongeval, de toedracht en jouw eigen rol hierin wegen mee.

 Als er sprake is van blijvende schade, dan wordt er een inschatting gemaakt van de toekomstige kosten, bijvoorbeeld voor inkomstenderving, hulp in huis, orthopedische hulpmiddelen en te verwachten medische kosten. Pijn, angst en rouw om verminderde vitaliteit zijn voorbeelden van factoren voor de vaststelling van immateriële schade.

 Op basis van de totale schade wordt een berekening gemaakt, die met jou wordt besproken. Het dossier kan worden gesloten wanneer er overeenstemming is over totale schadelast.

Duur: gemiddeld 1 maand na vaststelling van de medische eindsituatie.

Z

Stap 7

Dossieroverdracht
Als laatste stap vindt de dossieroverdracht plaats van NEB naar jouw verzekeraar.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek wat NEB voor jou kan betekenen!

De stappen in de afhandeling van jouw claim

De behandeling van een letselschadeclaim vraagt tijd. Hieronder zie je hoe dit proces er op hoofdlijnen uitziet, zodat weet je waar je rekening mee kunt houden. Heb je vragen? Stel ze gerust

Stap 1: De verzekeraar draagt het dossier over aan NEB
De verzekeraar stuurt jouw dossier naar NEB met de vraag of wij op kunnen te treden als contactpersoon. Vanaf dit moment gaan wij voor jou aan het werk.

Stap 2: Verzamelen van informatie over de toedracht
Wij verzamelen alle informatie die beschikbaar is over de toedracht van het ongeval. Denk aan de schadeformulieren van de betrokken partijen, getuigenverklaringen, het politierapport of specialistisch rapport, zoals een ongevallenanalyse.

Duur van deze fase: ca. 3 maanden.

Stap 3: Aansprakelijkheid vaststellen
Om te bepalen wie aansprakelijk is voor de schade, vindt er een aansprakelijkheidsbeoordeling plaats. De aansprakelijkheid kan bij één van de betrokken partijen liggen of er is sprake van gedeelde aansprakelijkheid. In dat laatste geval komt een deel van de schade voor jouw eigen rekening. Als de aansprakelijkheid eenvoudig te beoordelen is, krijg je hier binnen ca. 1 week duidelijkheid over.

Soms is er meer onderzoek nodig; dat kan zo’n 3 maanden in beslag nemen. In het uiterste geval, waarbij de betrokken partijen er onderling niet uitkomen, is een uitspraak van de rechter nodig om de aansprakelijkheid vast te stellen.

Duur van deze fase: gemiddeld 1 week tot 3 maanden.

Stap 4: De onkosten die je maakt in de periode dat je dossier in behandeling is, kun tussentijds vergoed krijgen als de aansprakelijkheid is geregeld. Denk bijvoorbeeld aan medische kosten (inclusief reiskosten), herstel van schade aan eigendommen, inkomsten die je misloopt, kosten voor extra kinderopvang of (sport)abonnementen waar je geen gebruik van kunt maken.

 Het is belangrijk dat je alle bonnen verzamelt en bij ons indient. Je krijgt dan direct de kosten vergoed. Deze situatie is van toepassing zolang er geen sprake is van een medische eindsituatie (zie punt 5).

Duur: tot de medische eindsituatie is vastgesteld.

Stap 5: Vaststellen van de medische eindsituatie
We spreken van een medische eindsituatie wanneer jij helemaal hersteld bent. Soms is er sprake van blijvend letsel; in dat geval kan de medische eindsituatie worden vastgesteld op het moment dat jouw medische situatie stabiel is. Jouw behandeld arts of een medisch adviseur kan hier het signaal voor afgeven.

Duur: afhankelijk van jouw medische situatie.

Stap 6: Vaststellen van de totale schadelast
Wanneer de medische eindsituatie bereikt is, kan de totale schadelast worden vastgesteld. De totale schadelast omvat materiele en immateriële schade (=  smartengeld) naar aanleiding van het ongeval. De ernst van het ongeval, de toedracht en jouw eigen rol hierin wegen mee.

 Als er sprake is van blijvende schade, dan wordt er een inschatting gemaakt van de toekomstige kosten, bijvoorbeeld voor inkomstenderving, hulp in huis, orthopedische hulpmiddelen en te verwachten medische kosten. Pijn, angst en rouw om verminderde vitaliteit zijn voorbeelden van factoren voor de vaststelling van immateriële schade.

 Op basis van de totale schade wordt een berekening gemaakt, die met jou wordt besproken. Het dossier kan worden gesloten wanneer er overeenstemming is over totale schadelast.

Duur: gemiddeld 1 maand na vaststelling van de medische eindsituatie.

Stap 6: Dossieroverdracht
Als laatste stap vindt de dossieroverdracht plaats van NEB naar jouw verzekeraar.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek wat NEB voor jou kan betekenen!